Teksta sacerēšana 

Skolotājs piedāvā teksta tematu vai izvēlas no bērnu ieteikumiem. Fiksē bērnu idejas, par ko varētu veidot vēstījumu, un rosina to apspriešanu. Uzdod mērķtiecīgus jautājumus, kas palīdz vēstījumu paplašināt. Sadarbībā ar bērniem izvēlas nozīmīgākās idejas vēstījumam. Bērni ar skolotāja palīdzību pieraksta kopīgi veidoto vēstījumu. Skolotājs iedrošina katru bērnu brīvai pašizpausmei. Ja teksts rakstīts datorrakstā, skolotājs to izdrukā, bet bērni uzzīmē vai ielīmē ilustrācijas, noformē kā grāmatiņu un ievieto grāmatplauktā, lai vēlāk varētu to izmantot mācību procesā. Kopīgi apspriež, kā iespējams saglabāt savas domas un idejas. Secina, kāda nozīme ir rakstītprasmei. 

Radi idejas! Savieno! 

Brīva stāstījuma veidošanai bērns izvēlas (vai skolotājs piedāvā) divu vai trīs attēlu vai priekšmetu kombinācijas. Var izmantot dažādu mācību jomu attēlu kartītes, bērna zīmējumus vai to fragmentus, fotogrāfijas, rotaļlietas, priekšmetus grupas vidē, dabas materiālus, dabas objektus u. c. Pārrunā, kas varētu saistīt izraudzītos tēlus vai priekšmetus, un veido stāstījumu, piemēram, “Čiekurs un zīle”, “Vilciens un pūce”, “Zīmulis un tējkanna”, “Lielais zaķis un mazais lācītis”. Ja nepieciešams, skolotājs uzdod uzvedinošus jautājumus: Kas? Kad? Ar ko? Ko darīja? Kāpēc? Variants. Skolotājs sagatavo kastīti, kurā ir kartīšu komplekti. Uz vienām kartītēm ir rakstīti lietvārdi, uz otrām – īpašības vārdi. Bērns lasa vārdus un veido vārdu savienojumus. Kopīgi apspriež un izvērtē izveidotos vārdu savienojumus. Šādu spēli var spēlēt arī, savienojot apstākļa vārdus un darbības vārdus vai lietvārdus un darbības vārdus. 

Spēle “Jautrie teikumi” 

Bērns uzraksta uz lapas vārdu, kurš atbild uz jautājumu kas?, pārloka lapu, lai vārds nav redzams, un padod pa apli blakus sēdošajam rakstītājam. Kad visi saņēmuši aizlocīto lapu, izdomā un raksta vārdu, kurš atbild uz jautājumu ar ko?. Aizloka atkal un padod lapu nākamajam. Bērni turpina spēli, izdomājot darbības vietu (kur?), laiku (kad?) un darbību (ko darīja?). Ja nepieciešams, skolotājs palīdz uzrakstīt vārdus. Kad teikums izveidots, atloka lapu un izlasa uzrakstīto.


Pēdējās izmaiņas: piektdiena, 2021. gada 9. jūlijs, 13:10