Sasniedzamais rezultāts: saprotami un secīgi stāsta par redzēto, dzirdēto un piedzīvoto.

Lai radītu iespēju sešgadīgajiem bērniem iepazīt dažādu dzīvu būtņu dzīves ciklu, skolotājs plāno izmantot arī datoru un projektoru. Vispirms bērni dodas pētīt dzīvās būtnes zooveikalā un zooloģiskajā dārzā. Pēc tam mazās grupās pārrunā un attēlo redzēto, sāk kārtot informāciju par katru dzīvo būtni uz atsevišķām lapām. Bērni attēlo, kā dzīvā būtne rodas, kā augot mainās un kā izskatās pieaugusi. Patstāvīgi vai ar skolotāja palīdzību pieraksta zīmējumu nosaukumus. Kādu dienu skolotājs ar projektoru parāda Latvijas Dabas fonda nodrošināto tiešraidi no jūras ērgļa ligzdas. Šobrīd jūras ērgļa mātīte sēž uz olām, lai perētu mazuļus. Kopā ar skolotāju bērni aplūko ērgļus, to ligzdu, pārrunā putnu patiesos izmērus un salīdzina ar digitālo versiju projekcijā un datorā. Bērni izrāda interesi sekot jūras ērgļu perēšanas procesam. Kopīgi vienojas, ka skolotāja datorā atradīs tiešraides vietni un to varēs vērot vienlaicīgi 1–4 bērni ne ilgāk kā 15 minūtes. Tie, kuri būs veikuši vērojumu, reģistrēs to tabulā, pie sava vārda atzīmējot kāsīti. Novērojuma piezīmes veiks kopīgā lapā. Bērni un bērnu grupas dienas laikā mainās, veicot vērojumu datorā. Sākumā interese ir ļoti aktīva, pēc tam samazinās, bet, notiekot kādai darbībai ligzdā, bērnu interese atkal palielinās. Reizēm visi kopīgi vēro ligzdu, izmantojot projektoru. Jūras ērgļa ligzdas tiešraidi bērni turpina vērot arī pēc temata noslēguma, jo vēlas redzēt, kā izšķilsies mazuļi. Izzinot dažādu dzīvu būtņu dzīves ciklu, bērni lūdz skolotājas palīdzību atrast informāciju internetā. Šādā veidā viņi var redzēt īstu dzīvu būtņu fotogrāfijas vai video.

Metodiskais komentārs 

Bērnam sasniedzamais rezultāts digitālo prasmju attīstīšanai: pieaugušā pārraudzībā izmanto digitālas ierīces, lai meklētu nepieciešamo informāciju. Vienlaicīgi bērni atkārto digitālu ierīču lietošanas noteikumus. 

Bērnam sasniedzamie rezultāti mācību jomās: 

  • saskata un novēro dzīvniekus, stāsta par to augšanu (Dabaszinātņu mācību joma); 
  • saprotami un secīgi stāsta par redzēto, dzirdēto un piedzīvoto. Piedalās sarunā, izsaka domas, mācās tās pamatot (Valodu mācību joma);

Skolotāju komentārs 

Lai iepazītu dažādu dzīvu būtņu dzīves ciklu tematā “Dzīves cikls’’ plānojām viesoties zooveikalā un Zooloģiskajā dārzā. Tā kā visas dzīvās būtnes tur nevar novērot, mēs paredzējām izmantot digitālās tehnoloģijas, lai iepazīstinātu bērnus ar citām dzīvajām būtnēm. Mūsuprāt, šī bija jēgpilna situācija, lai demonstrētu bērniem, kā digitālās tehnoloģijas var palīdzēt iepazīt dabu un virtuāli nokļūt vietās, kur tas īstenībā nebūtu iespējams. Bērniem bija liela interese par manis parādīto tiešraidi no jūras ērgļa ligzdas. Tas radīja interesi sekot jūras ērgļu dzīvei un vēlāk arī sameklēt citas tiešraides iespējas, informāciju par citām dzīvām būtnēm. Bērni centās ievērot mūsu vienošanos par datora lietošanu, izmantoja taimeri, lai regulētu laiku, veidoja rindas pierakstu, lai katrs varētu tikt pie datora. Šajā laikā regulāri informēju vecākus par to, ko darām ar digitālo tehnoloģiju palīdzību un cik ilgi tās izmantojam. Arī ģimenes ieinteresējās par jūras ērgļu dzīvi un veidoja izzinošas, interesantas sarunas ar bērniem. Secinājām, ka labāks un reālāks vērojums ir uz lielā ekrāna, bet tā kā mēs nevarējām nodrošināt nepārtrauktu projekciju atsevišķā telpā, iztikām ar datoru. Arī tad, ja mums būtu digitālā tāfele, vērojumam vajadzētu atsevišķu telpu, lai regulētu bērnu pavadīto laiku pie ekrāna


Pēdējās izmaiņas: trešdiena, 2024. gada 19. jūnijs, 17:17